søndag 10. august 2008

Jeg oppgir ikke noe stoffmengder for denne oppskriften, da det her også er en fin anledning til å benytte seg av stoffrester og jeg har laget denne løperen forholdsvis kort. Målene mine er 34 cm bredde og ca 62 cm lang. Mønsteret kan enkelt utvides både i bredde og lengde.


Løperen er sydd på vlieseline rasterquick. Denne vliseline har påtegnede vannrette og loddrette streker. Dette blir en form for papirsøm og du syr hele med hjelp av disse strekene.


Jeg har brukt en vanlig linjal og kulepenn. Om opptegningen med kulepenn er lurt gjenstår og se i vask men det var det jeg fant som ga best illustrasjonsstreker på bilder. Mellom hver strek er det akkuratt 1 cm. Jeg har derfor klippet ut biten med vliselin tilsvarende lengde og breddemålene jeg ville ha på løperen min. Midtpartiet mitt måler 14 cm og hver side 10 cm. På midtpartiet mitt har jeg laget avlange trekanter. Disse måler alle sammen 7 cm på det bredeste og 1 cm i spissen. Tegn over dette mønsteret på vliselinen som bildene viser.
Dersom du ikke får tak i denne vliselinen kan du også bruke et lyst bomullsstoff eller lerett. Det er ikke like enkelt å få helt rette streker som på vliselinen og tar litt lenger tid å tegne opp, men fungerer helt utmerket dersom dette er løsningen du velger. Jeg har tegnet opp en mindre bit for å vise hvordan dette da blir på stoff istedet. Husk at du vasker stoffet først for lerett eller vanlige bomullsstoffer har lett for å krympe.
Som jeg nevnte er denne løperen sydd helt uten de vanlige hjelpemiddlene i lappeteknikk. Tegn en mal som tilsvarer den avlange trekanten over på vanlig papir. Klipp ut stoffbiter etter denne men legg til et rikelig sømrom på hver bit.
Når alle bitene er klippet ut legger du de utover vliselinen for å finne rekkefølgen du vil ha bitene dine i på løperen.
Legg så bitene i en bunke med riktig rekkefølge. Den som er øverst på løperen skal ligge i bunnen på bunken.



1 kommentar:

  1. Denne er kjempefin og ser enkel ut å lage. Kanskje jeg prøver i julestoffer? Skal sende bilde om jeg kommer så langt:-)

    SvarSlett