onsdag 19. mars 2008

Påskenøtt eller krim? Del 1 - oppgave 2

Oppgave 2

Skjær for begge modeller:

Farge 4 - 1 stk 12" x 6,75"
Bakgrunn - 1 stk 12" x 6,75"
Platevatt - 1 stk 12" x 6,75"

Applikasjonsvliselin (vlisofix) for modell A.

For deg som ikke er sikker i bruk av applikasjonsvliselin, finnes det en tråd med steg for steg bilder i forumet Hobbyboden.

Skriv ut motivet som du finner her. Venstreklikk og velg "åpne kobling i nytt vindu". Da skal den komme frem i full størrelse og kan skrives ut.


Overfør motivet til papirsiden av vlisofixen.

Jeg har brukt farge 2 til nøstet og en stoffrest i passende farge til magebeltet. Stryk delene fast på stoffbiten i farge 4.

Sy rundt med knapphullsting. Jeg har brukt vanlig sytråd i tilsvarende farge som motivet.

Trådenden og påskriften "garn" har jeg sydd på frihånd med 3 tråder moulinegarn for garnenden og 2 tråder for "garn". Før jeg broderte garnenden, strøk jeg et stykke vliselin på baksiden av stoffet slik at det ikke skulle snurpe seg.

Legg den applikerte delen for modell A og stoffbiten for modell B med rettsiden ned. Legg så vatt og bakgrunnstoffet med rettsiden opp. For å gjøre quiltingen enklere og komprimere vatten bruker jeg en sprayflaske med vann.
(Har dampstrykejern men orker ikke høre på fresingen). Dusj over bakgrunnstoffet (eller bruk en fuktig presseklut) og press lett.
Vatten vil på denne måten lime seg litt til begge stoffene. Sett noen knappenåler for å holde lagene på plass.
Sy en maskinsøm ca 2 mm på utsiden rundt applikeringen. Jeg har sydd et par frihåndssømmer på maskinen også for å quilte lagene sammen ved den broderte trådenden.

For modell B: Her har jeg frihåndsquiltet stoff, vatt og bakside sammen på maskin. Jeg har brukt broderitråd for maskin i overtråden.

For begge modeller: Press arbeidet lett og renskjær til 10,5" x 5,5".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar