søndag 10. august 2008

Jeg har brukt bomullsblonde på sidene av midtstykket. Legg blonden på rettsiden av løperen, ca 0,5 cm fra kanten av sidestoffet ved midtpartiet. Nål blonden fast til stoffet og sy blonden fast med rettsøm og egnet trådfarge. Jeg har sydd blonden fast i den lille hullraden øverst som du ser på blonden.


Sy nå tre rettsømmer fra den påtegnede siden. Pass på at stoffet ligger flatt inntil vliselinen når du syr så det ikke skrukker seg på rettsiden. Jeg har sydd i streken som er 4, 5 og 6 cm fra langsidene.
Klipp nå ut et bakside stoff som er litt bredere enn løperen på alle sidene. Normalt sett så brukes det bordvatt imellom topplaget og bakstykkestoffet. Ettersom vi nå har sydd denne løperen på vliselin eller lerett er dette ikke nødvendig. Det som nå kan være vrient er å få baksidestoffet til ikke å skrukke seg under sammensyingen (quiltingen) av disse to stoffene. Legg baksidestoffet med retten ned og toppen med retten opp på baksidestoffet. Jeg presser alltid litt på arbeidene mine dersom dette er mulig før jeg nåler de to bitene sammen.


Når du ha nålet disse to bitene sammen skal du sy fra rettsiden av løperen. Start med å sy en rettsøm et par millimeter inn langs sidene på midstykket. Dersom du er sikker på at stoffene er glatte og rette syr du sømmen langs den andre siden. Hvis ikke flytter du nålene og glatter baksidestoffet før du setter nålene inn på nytt.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar